PLUDSELIG TRÆTHED KAN VÆRE EN FLUGT

- artikel af Anna Maria Olsen

 

Måske kender du denne situation:
Du står og taler med en veninde, som fortæller dig noget utroligt hun har oplevet.
Det hun siger bliver mere og mere fjernt for dig.
Du prøver i høflighed at fortrænge et gab, men det lykkes ikke.
Du bliver flov og føler dig forkert, fordi du jo gerne ville høre det hun fortæller, men det er som om din krop ikke er med dig.
En pludselig træthed har omtåget dig.
Du undskylder hurtigt for dit gab og håber på at du ikke kollapser for øjnene af din gode veninde.


Der er ikke noget galt med dig.
Det er ikke fordi det veninden siger er kedeligt.
TVÆRTIMOD!


Trætheden kommer fordi du og dit system har en stor genkendelse på det veninden fortæller.
Du kender til den situation og følelse veninden beskriver, og dit kamp/flugt/frys respons bliver aktiveret.
Når trætheden pludseligt overmander dig (helt uden grund) er det næsten altid fordi dit system har valgt flugtresponset.
Hvis du havde valgt kampresponset ville du have fundet dig selv i en større diskussion med hende.
Dette respons tændes når der ingen genkendelse er i det veninden siger eller at hun modsiger nogle af dine kerneværdier.
Så træthed som flugtrespons er MEGET almindeligt.


Tænk over det næste gang du mærker trætheden overvælde dig "uden grund".
Kan der være noget i situationen, samtalen eller foredraget som får dine alarmklokker til at ringe deres genkendelsesklokker, som varsler behovet for flugt?
Det er de færreste, der føler lyst til at løbe væk fra en spændende samtale eller rejse sig fra et foredrag midt i det hele og løbe målrettet mod døren.
Det er uhøfligt.
Det er åbenbart mere høfligt at gabe kæben af led eller lægge sig til at sove...


Men hvad skal du så gøre?
Mit råd er at du ved veninden kort forklarer at du gaber fordi du genkender meget af det hun fortæller, og at det er din måde at vise din genkendelse på.
Til en forelæsning eller et foredrag, så rejs dig op og gå stille og roligt ud uden at forstyrre for meget.
Det er mere uhøfligt at lægge sig til at sove medmindre salen er fyldt med terapeuter, som kender til mekanismen.
Ved at rejse dig og gå viser du dit system at du har forstået budskabet og at du har forstået at beskyttelsen af dig enten er at gå væk eller falde i søvn.
Begge eksempler er flugt.


Når du nu står udenfor og væk fra den faretruende genkendelige situation, så giv dig tid til at reflektere over, hvad der triggede dit flugtrespons.


De ting klienterne ofte kommer til mig med er kronisk træthed, stress, udbrændthed og angst.
Jeg siger ikke at jeg kan fjerne alle ovennævnte symptomer, men jeg kan hjælpe dig med at få øje på hvad der sker i dig og sammen kan vi bevæge os ind til kernen og finde årsagen til dine symptomer, så du blidt og effektivt kan få arbejdet terapeutisk med det du har brug for.


For at hjælpe dig med at få kontakt til disse dybere lag i dig benytter jeg mig af hestene.
Det er ikke fordi du skal noget med hestene.
De er der bare, og gør det heste i en flok nu gør.
Hestenes nærvær forstærker din kontakt til dig selv og din krop, og den terapeutiske samtale er i gang.
Det kan også siges på en anden måde.
Hestene og det de gør eller ikke gør, trigger følelser og oplevelser inde i dig, som jeg som sensitiv og intuitiv terapeut opfanger, så vi kan arbejde videre med temaerne gennem øvelser og terapeutiske samtaler.


af Anna Maria Olsen         http://stald-amol.dk/index.html
Copyright 2003-2019: Behandlerlisten.dk. All rights reserved.