DEN KLASSISKE TEGNING

Jeg tror aldrig jeg holder op med at blive fascineret af den menneskelige natur. Hvor forskellige vi egentlig er, på trods af at vi alle besidder to arme, to ben, en torso og et kranium. Jeg nærer en dyb fascination af det enkelte individs personlige udtryk, deres udstråling, deres individuelle power, deres essens – uafhængig af anatomi og fysiologi – og heldigvis er der ingen pensionsalder inden for mit fag – man kan, så at sige tegne til man segner. Og det gør jeg så.
Det klassiske portræt er en billedlig fremstilling af en person, som er genkendelig gennem de afbildede personlige træk og det er denne portrætgenre jeg holder mig til. Denne tegnekunst går langt tilbage i historien og har haft forskellige funktioner til forskellige tider: vægten på individet – dets position, situation eller rolle socialt og psykologisk. Det er nu ikke så meget anderledes den dag i dag, selvom jeg som regel nøjes med at portrættere uden alverdens rekvisitter.

Karinna von Ranløv

God fornøjelse rundt på sitet.
Kærlig hilsen,

PORTRÆTTET

De mennesker jeg tegner, er mennesker, jeg har mødt, eller mennesker, der har fascineret mig. For beskueren kommer de til live, bliver “sanselige” og kan aflæses med det samme.

ANATOMI

Jeg nærer en dyb fascination omkring afkodningen af ansigtets knogler, hudens struktur, kroppens fysiognomi, og ansigtets mimik – og forsøger at afkode det med forsvarlig præcision og stor detaljerigdom. Den fremgangsmåde jeg anvender, er baseret på implementeringen af lys og skygge og graduerede, bløde overgange – principperne bag Chiaroscuro og Sfumato.

Chiaroscuro kommer fra de italienske ord for “klar, lys” (chiaro) og “uklar, mørk” (oscuro) og er en teknik anvendt i billedkunst til at repræsentere lys og skygge og hvordan dette gengives på et objekt i en tegning eller et maleri. Kunstnere, der er berømte for brugen af chiaroscuro, inkluderer Leonardo da Vinci og Caravaggio.

Chiaroscuro anvendt i praksis

Sfumato stammer fra det italienske sfumare, der betyder “at fordampe”, og er beslægtet med det italienske ord for røg (fumo) og henviser til subtile gradueringer, med bløde, umærkelige overgange mellem farver og toner, fremfor en klar kontur. Teknikken bruges til en meget illusionistisk gengivelse af ansigtstræk og til atmosfæriske effekter – uden linjer eller kanter, fra lyse til mørke områder.

Knyttet Hånd – Klassisk anatomi
Åben Hånd – Klassisk Anatomi
Hænder – Klassisk anatomi
Ben & Fødder – Klassisk anatomi
Øjne – Klassisk anatomi
Mund, læber – Klassisk anatomi

SERIER

Der er ofte ingen eksplicitte politiske motiver i mine billeder. Ikke desto mindre udtrykker jeg mine livsværdier gennem mit håndværk. Når jeg tegner mine medmennesker, eller når jeg for eksempel dykker ned i Rudolf Tegners univers, eller når jeg maler Morgan Freeman i en kommerciel Andy Warhol-inspireret stil, i sammenhæng med citater fra kendte menneskerettighedsforkæmpere – så har jeg selvfølgelig et statement, jeg gerne vil komme med.

OM KARINNA

Blot syv uger før mit forestående bryllup, bliver jeg uhensigtsmæssigt fejldiagnosticeret med cancer og sendt på en turbulent rundrejse i vores kære, ellers dejlige sundhedssystem. En rejse fyldt med fejlfortolkninger, diverse fejlinformationer, tekniske undersøgelser, og utallige scanninger, for til sidst at blive erklæret 100% rask, blot to uger før mit bryllup.

For mig var det vigtigt at finde mentale åndehuller undervejs – både under processen og efter forløbets afslutning. Det var ikke længere nok at gå en tur i naturen for at få den fornødne afkobling og sindsro. Jeg oplevede et stort behov for fordybelse og udviklede processer, der igennem lethed og leg kunne skabe uforstyrret fokus og dermed større mental ro. Processer der både kunne give kroppen et frikvarter og samtidig fjerne følelsen af mental pres, mens jeg arbejdede.

Det ledte til at jeg fik sat mine kreative processer i system og udviklede en metode hvor jeg fik:
· Højnet livskvalitet i en svær tid.
· Øjeblikke, hvor hjernen var sat på pause.
· Mentale afbræk, uden tanker, mål eller resultat i mente.
· Ny motivation.
· Ro.

Jeg kunne:
· Slippe nogle kreative processer løs.
· Sætte hjernen lidt på pause – og nørde helt ind i detaljen.
· Få hjernen væk fra hverdagen.

Som en ekstra bonus oplevede jeg:
· At mine tegninger blev bedre.
· At jeg arbejdede hurtigere.
· At jeg mentalt var et helt andet sted – uden for tid og sted.
· At min hverdag blev mere legende og let.

Dette gjorde, at jeg digitaliserede min kreative metode, så andre også kunne få mere livsglæde og flere mentale afbræk ind i deres hverdag. Der igen ledte til, at jeg begyndte at undervise andre i disse kreative metoder & teknikker. Der igen ledte til mere livsglæde og større motivation.

Det er utroligt hvad kreativitet og en følelse af formål kan gøre ved et menneske.
Må din hverdag også blive legende og lettere!
Kærlig hilsen,



Medlem afNational Arts Honor Society, USA.
Udstillet på Kunstnernes Efterårsudstilling 2010 og andre censurerede platforme.

Gold Key Award Winner, Pennsylvania, USA.
Mangeårig elev hos Mable Rose – der også underviser H.M. Dronning Margrethe II.


“Maybe instead of chasing after happiness, what we should be doing is embracing joy and finding ways to put ourselves in the path of it more often.” Ingrid Fetell Lee